Thursday, September 26, 2013
BAIKNYA ALLAH PADA KITA
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ
In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful
![]() |
| by AliahMazli |
" Ya Allah, duit tak ada ni. Macam mana nak balik naik bas ni ".
Kaki melangkah ke mesin duit. Baki tidak mencukupi untuk dikeluarkan.
" Ya Allah, Kau tak izin duit ni keluar untuk aku ye ".
Merenung jauh.
" Hmm, kaki ada ni. Nikmat juga ni yang KAU bagi. Boleh lah ni balik jalan kaki ".
Dikira-kira jarak dari tempat belajar ke rumah sewa jika menaiki kereta mengambil masa lebih kurang 20 minit. Jika berjalan kaki mengambil masa lebih kurang sejam lebih.
" Tak apa lah. Panas terik sikit. Boleh berjalan melihat alam dengan lebih dekat ".
Sepanjang perjalanan, hati, lidah tidak berhenti berzikir. Harapan cuma satu, Moga Allah lindung hingga sampai ke rumah. Almaklum, dunia sekarang tiada lagi yang selamat, hatta di rumah sendiri sekalipun. Kita usaha, dengan izin Allah, DIA bantu.
" Terpacak matahari macam ni memang boleh minta surrender tengah jalan ni".
" Tak apa, ini boleh kira tarbiyah hati supaya lebih menjaga diri. Tak sanggup rasanya nak merasa macamana matahari boleh berada terpacak hanya sejengkal dari kepala di akhirat sana".
Sampai satu ketika kaki dah terasa lemah benar, tetapi tetap terus beri semangat pada hati, pada diri untuk teruskan sikit sahaja lagi. Dengan izin Allah, ada sebuah kereta berhenti di tepi jalan. Seorang makcik yang baik hati berkeras untuk menghantar aku pulang.
Dalam hati tidak berhenti memanjat setinggi tinggi kesyukuran.
" Ya Allah, terima kasih Ya Allah. Terima kasih hantar makcik ni bantu aku Ya Allah ".
Tidak sampai 5 minit, sampai akhirnya di rumah. Sempat juga berbual kosong dengan makcik tersebut. Moga Allah murahkan rezeki makcik, beri kesihatan dan segala yang baik-baik buat makcik sekeluarga.
Bergenang airmata, terus sujud syukur. Nikmat Allah yang mana lagi hendak didustakan?
Peristiwa hari itu benar-benar memberi kesan. Betapa apabila kita meletakkan sepenuh pergantungan hanya kepada Allah, DIA akan bantu. Apa yang perlu kita lakukan, adalah usaha, doa dan yakin dengan apa yang telah Allah rencanakan.
Setiap yang berlaku ada hikmah yang Allah nak sampaikan. Allah mahu kita fikir dan renung semula.
Kadang-kadang, tak pernah terlintas sikit pun dalam hati untuk meminta itu ini pada Allah, tetapi tanpa dijangka Allah hantar/beri sesuatu yang lebih untuk kita.
Allahuakbar. Baiknya Allah pada kita. Tapi kita? Baik atau tidak kita pada Allah, persoalan itu perlu ditanya pada diri dan muhasabah kembali.
Ya Allah, bertambah rasanya cinta ini buatMU. Kasihnya Engkau pada aku.
Thursday, August 22, 2013
KEPERIHATINAN
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ
In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful
![]() |
| by AliahMazli |
Hampir 9 ke 10 tahun beliau datang ke rumah setiap hujung minggu atau pada setiap hari Isnin. Achi kami panggil beliau. Saya kira itu nama standard kalau kita jumpa mana-mana wanita Tamil. Pejam celik, lama itu beliau berkhidmat. Umurnya menjangkau 60 tahun lebih saya kira tetapi masih kuat dan sihat. Rahsia beliau saya perhati adakala saya berjalan sekitar kawasan perumahan, beliau ni "morning person". Berjalan setiap pagi dan mungkin ada petua nya yang lain.
Hmm, rasa macam dah lari tajuk ni saya rasa.
Sebenarnya nak cerita satu perkara hari ini.
Achi datang rumah macam biasa. Saya terlelap di bilik adik lelaki saya. Sedang achi mengemas, datang pula posmen bawa parcel.
"Aliaaaa! Ni ada orang posmen ni mari suruh angkat itu barang". Kata achi.
Saya melompat bangun dan menjenguk pintu rumah terbuka luas dengan posmen menunggu di luar pagar. Saya terbangak bangak sebenarnya nak keluar sebab pakaian memang fully tak tutup aurat. Jubah dalam bilik. Dalam hati macam nak lari je tapi duk ingat siksa nanti terus macam tak keruan. Posmen dah tunggu lama.
" Alamak achi saya tak pakai apa apa ni (note maksudnya tudung dan jubah). Macam mana ni ". Kata saya dengan nada hampir menangis.
Achi tergelak sambil tersenyum. Eh tak. Achi senyum lepastu dia gelak.
" Tak apa, tak apa ni mari achi pergi ambik tengok ".
Dihulurnya sehelai kertas macam biasa minta sign dengan IC.
Saya nak keluar bilik ambil pen sambil menyahut " achi tolong tutup pintu !".
Selesai itu, achi keluar semula dan membawa parcel tersebut.
" Terima kasih achi. Terima kasih ".
Terdetik dalam hati saya.
" Terima kasih achi sebab tolong jaga aurat saya ".
Aurat sesama bukan muslim selama beliau berkhidmat memang saya dan keluarga jaga dan inshaAllah kami yakin, achi yang kami kenal jenisnya menjaga hal rumah dalam erti kata tidak bercerita akan perihal bentuk fizikal atau aurat kami kepada ahli keluarganya.
Itu je nak cerita.
Kalau orang bukan Muslim pun boleh tolong nak jaga, apatah lagi kita sesama saudara Muslim dan si Muslim itu sendiri berusaha dalam menjaga aurat tak kira di mana. Benda baik, Allah bantu.
Kan?
Tuesday, July 30, 2013
SINGGAHAN RASA
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ
In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful
![]() |
| by AliahMazli |
rasa gementar dalam dada,
persis ombak memukul pantai,
yang tiada hentinya.
Terasa hina--
apa cerita bila di ambang sakaratul maut nanti?
apa nasib diri?
apa yang bakal dilalui waktu itu?
Semua itu hanya Allah sahaja yang tahu--
Dia Maha Mengetahui.
Amalan aku--
entah diterima entah tidak,
entah dilihat catatannya entah tidak.
Dosa aku--
entah diampunkan entah tidak,
mungkin masih tinggi menggunung.
Usaha lagi.
Taubat jangan henti.
Amal terusan sampai mati.
Nukilan: Aliah Athirah Mazli
Julai 2013.
Subscribe to:
Posts (Atom)
Salam !
Writing is a way that I can express myself and be connected with other people. Thank you for taking some of your time here--my blog, my space. I hope you benefit something from it.
Categories
Academy of Language Studies
Advice
Aesthetic Study Table
Aidilfitri
Aurat
Bachelor's Degree
Balance Bike
Bicycle
Bicycle for Kids
Birthdays
Blogspot
Bookstagrammers
Buku
Cake Lorbak
Cambridge
Cambridge English for Life (CEFL)
Cerita Pendek
Chicken Lorbak
Class Story
covid-19
Doa
English
English Language
Experience
Family
Father
Food Review
Gliders
Graduation
Grandparents
Homemade Chicken Lorbak
Hopes
Humanity
ijazah sarjana
Indian Lady
Instagram
Interest
Islam
Job Seeking
Keibubapaan
Late Marwan
lecturer
LinkedIn Profile
Lorbak
Love
Malay weddings
Malaysia
Marriage
master's degree
Mengandung
Motherhood
Muhasabah
Nasihat
pandemic
Pandemic Covid-19
Parent
Parenthood
Parenting
Parents
Pertunangan
Pesta Buku PWTC
Planner
Planning
Prasekolah
Pray
Pre-school
Pregnancy
Pregnancy while Studying
Productive Things to Do
Puisi
Pushbike
Pushbike a Worthy Investment
Pushbike with no Brakes and Pedals
Quran
Ramadhan
Reflections
Safe Space
Schedule
Self Reminder
Self Update
Sharing
Sister
Snack
Son
Space
Spring Cleaning
Striders
student
Study
Study Table
study tips
Surah Amalan Sewaktu Mengandung
Surah Terbaik Waktu Mengandung
Taaruf
Table
Teacher
Teaching
Terawikh Prayer
Thoughts
Time Management
Timetable
Tips
Tips in English Language
Tips in Travelling with a Toddler.
Tips on Preschool
Tips to Stay Positive
Toddlers
Travel
Trips
UiTM Shah Alam
Usrah
USS Singapore
Writing


