Bersungguh Niat.

Wednesday, July 10, 2013

Baru sahaja hendak mula membaca kalam Allah, ayah keluar dari bilik sambil menyahut

" ayah nak ke masjid! Tarawikh tarawikh! ".

Terus ditutup kalam itu

" Balik nanti sambung ".

Disarung pantas jubah dan kain telekung. Dari tadi terniat hati mahu ke masjid tapi tidak mahu berseorang. Peluang ada terus terkedek sarung stokin dan selipar pinjam yang entah siapa punya. Umi mungkin. Sambil berjalan, ayah berkata 

" sempat ke kita ni? Mesti ramai harini. Akak la nanti takut tak ada tempat, tempat perempuan kecil".

Masjid di kawasan perumahan ini tidak besar mana. Kalau terlalu ramai, mahu dibentang tikar di atas jalan buat muslimat.

Aku hanya berdoa sungguh-sungguh dalam hati

" Ya Allah, permudahkanlah aku untuk solat nanti ".

Tahun lepas aku berhimpit dan dihimpit. Tahun ini aku tidak kisah jika sama situasinya cuma aku harap ada tempat buatku.

Sampai sahaja di masjid aku berdiri di tangga. Penuh. Terdetik hati mahu pulang, tarawikh di rumah sahaja. Cepat hati aku istighfar mohon dipermudahkan. Mencari pantas mana tempat kosong yang boleh aku selitkan diri yang gemuk ini.

Ada seorang makcik menyuruh aku ke ruang hadapan, ada kosong katanya. Aku ke sana. Aku berada di saf yang ke-empat. Ini di ruang luar. Ruang dalam penuh semuanya.

Bila hati kita sungguh-sungguh mahukan sesuatu dengan pergantungan penuh pada Allah, Dia akan bantu. Benar. Dia akan bantu kita. Seperlahan mana doa kita, Dia sentiasa mendengar. Allah Maha Mendengar bukan?

Selesai rakaat ke 8, 10, 12, aku sedar aku makin ke hadapan. Dek lepas seorang seorang keluar untuk pulang buat sekadar yang mampu. Akhir sekali, aku sedar aku berdiri di saf paling hadapan sekali. Sejuk pula tu, terasa tempias pendingin hawa. Allahuakbar. Apa lagi yang mampu aku kata. Dari terasa mahu pulang, hingga berada di barisan paling hadapan sekali. 

Tenang. Permulaan yang harapnya menjadi penyuntik semangat untuk terus berkobar hingga ke akhir waktu.


Salam Ramadhan buat sahabat dan saudara seagamaku sekalian.

Aliah Athirah Mazli
10 Julai 2013.

You Might Also Like

0 comments