Wednesday, June 20, 2012

HIJRAH DIRI

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ
In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful
by AliahMazli
Taman itu
Kegemaran aku
Kaki melangkah ke situ
Merasa nyaman milik aku

Saat kecil itu
Kegemaran aku
Suci tanpa sebarang debu dosa
Tak perlu aku gusar segala

Dewasa datang menyergah
Hidup di ambang punah
Dugaan menjengah
Selalu sahaja rasa resah

by AliahMazli
Hidup keremajaan itu
Bukan kegemaran aku
Waktu itu sayu
Tiada satu pun yang diri tahu

Terdampar sana
Terdampar rasa
Terdampar derita
Terdampar bahagia

Itu semua
Dahulu punya cerita

Diri goyah
Diri punah

Sebab apa?
Sebabnya hati itu kosong
Bila dengan Sang Pencipta pun sombong

by AliahMazli
Sisa dewasa ini
Kegemaran aku

Kerna apa?
Kerna Tuhan Yang Maha Satu
Dia ada bersamaku

Saat diri dibolak-balik
Diri aku seakan ditarik
Dengan pelbagai pandangan jelik

Petunjuk Dia Maha Kaya
Aku sedar segala
Tak semua di dunia selamanya

Perhitungan di Mahsyar sana
Penentu di mana hidup bermula


Nukilan: Aliah Athirah Mazli.

No comments:

Post a Comment